Manuel terapi

Muskuloskeletal fysioterapi er et speciale

Manuel terapi

Effekten af manuel terapi

• Manipulation af led – Højhastighedsgreb/Knæk, som du kender fra kiropraktor. Jeg kan manipulere brystryg, lænd, bækkenled, knæ og fod
  • Mobilisering af led ved stivhed eller nedsat bevægelighed
  • Mobilisering af nervevæv ved snurrende/sovende fornemmelse
  • Bløddelsbehandling/massage af muskler og væv
  • Stræk og udspænding af muskler og væv
  • Venepumpeterapi ved hævelser
  • Øvelsesterapi

Muskuloskeletal fysioterapi, manuel terapi, er et speciale indenfor fysioterapi.

Det er en 4 årig efteruddannelse, som er internationalt anerkendt.

“Diagnosticering, behandling og genoptræning”

Manuel terapi bruges til at diagnosticere, behandle og genoptræne mod lidelser og smerter i kroppen.

Ved manuel terapi arbejder man med hænderne på muskler, sener og led for at skabe bevægelighed og normale tilstande.

Man afhjælper på denne måde spændinger, ømme led og muskler.

Har du langvarige ryggener og måske også nervesmerter i ben?

Så kan jeg undersøge hvordan din ryg, led, muskler og nerver fungerer i sammenhæng , og hvordan du håndterer smerter.

Ud fra dette lægges en plan, som kan bestå i behandling af ryggens led med bestemte håndgreb, anvisning af øvelser og planlægning af et længerevarende genoptræningsforløb.

Har du skulder- eller armsmerter?

F.eks. tennisalbue mfl. kan jeg ud fra undersøgelsen diagnosticere, om generne stammer fra nakken, eller om skaden eller overbelastningen sidder i armen. Behandlingen rettes mod nakken eller armen med bestemte håndgreb, som forbedrer leddenes og musklernes funktion.

Du får information om øvelser til hjemme brug, som hjælper til at gøre dig hurtigere rask og undgå tilbagefald.

Har du hofte/bækken-, knæ eller fodsmerter?

Så kan jeg undersøge, om fejlfunktionen sidder i eller omkring leddet, og om der er tale om smerter, som stammer fra ryggen.

Behandlingen rettes mod leddet og dets omgivelser og kan bestå i bestemte håndgreb, som normaliserer funktionen i leddet og musklerne omkring. Også her vil behandlingen følges op med instruktion i øvelser til hjemme brug, som fremmer funktionen og forebygger tilbagefald.