McKenzie-metoden

Bliv oplært i at være din egen behandler mod ryg- og nakkesmerter

McKenzie

Din egen behandler

Behandlingen efter McKenzie-metoden indebærer uddannelse til at være sin egen behandler.

• Du får informering om, hvorfor du har ondt i ryggen
  • Du lærer simple øvelser, som kan kompensere for den belastning, ryggen bliver udsat for
  • Du får viden om, hvorledes du kan forebygge, at nye rygproblemer opstår – f.eks. ved korrektion af siddestilling

McKenzie-øvelser

McKenzie metoden er en meget kendt behandlingmetode, som bruges til behandling af ryg og nakke. Du vil lære øvelser, som er lavet af fysioterapeuten Robin McKenzie fra New Zealand. Øvelserne er en slags førstehjælp til pludseligt opstående smerter i nakke og ryg, hvor du selv kan behandle smerterne. Samtidig forbygges mod, at nye smerter opstår.

Hvis du kan svare “ja” til mindst fire af nedenstående spørgsmål, er det sandsynligt, at dine rygsmerter vil aftage ved at udføre McKenzie øvelser.

• Forværres smerterne, når du har siddet ned i længere tid?
  • Har du svært ved at rette ryggen ud, når du skal rejse dig op efter at have siddet ned?
  • Har du det bedst ved ofte at skifte stilling?
  • Har du det bedre i ryggen, når du går omkring i eget tempo?
  • Forværres smerterne i forbindelse med aktiviteter i foroverbøjede stillinger – som fx havearbejde og støvsugning?
  • Sidder dine smerter først og fremmest i ryggen eller over knæniveau?
  • Har du det godt med at ligge på maven (bortset fra de første minutter, som kan gøre ondt)?
  • Er der perioder i løbet af dagen, hvor du ingen smerter har?
  • Har du haft flere tilfælde af lændesmerter gennem de seneste par år?